• 21 OKT 13
    • 0
    Reiste til Trondheim

    Reiste til Trondheim

    – Det finnes mange laserklinikker på Østlandet der jeg bor. Men kollegers erfaringer, samt Trondheim Øyelegesenters omdømme som klinikk, gjorde at jeg reiste hit for laserkorreksjon.

    Flykaptein Roger Fallås har en god morgen når vi treffer han en desemberdag på Trondheim Øyelegesenter. Dagen før ble han laserbehandlet for nærsynthet og skjeve hornhinner. Allerede nå leser han med gnistrende godt resultat på synstavla til øyelegesenterets optiker Kyrre Skjøstad.

    – Han har syn som en hauk, smiler Skjøstad. 125 prosent…
    – Ja, dette ser meget bra ut, nikker Fallås. Allerede en halv time etter behandlingen i går leste jeg tilsvarende kravet til bilsertifikat.

    Briller og linser i cockpit
    Roger Fallås har 16 år bak seg i Widerøes cockpit. I tillegg til at han flyr som kaptein, er han også instruktør for nye kolleger på flytypen Dash 8. På grunn av nærsynthet og skjeve hornhinner var han avhengig av synshjelpemidler.

    Både linser og briller
    – Jeg har prøvd både briller og kontaktlinser. Både myke og harde. Ikke noe av dette var ideelt for meg. Jeg er en rimelig energisk person, så rett som det var kunne det bli dogg på brillene. Jeg gjorde også et forsøk på å bli kvitt ulempene med harde linser ved å skifte til myke.

    Men på grunn av hornhinneskjevheten var dette helt mislykket. Linsene forskjøv seg på øyet. Jeg måtte gni meg i øynene for å få dem på plass.

    – Så da var det briller eller laser?
    -Nettopp. Og da var faktisk valget ikke så vanskelig. Jeg hadde imidlertid en ganske omfattende runde med research før jeg valgte laserklinikk.

    Dro til Trondheim
    Fallås bor i Vestfold med kort avstand til en rekke synslaserklinikker på østlandet. Men likevel valgte han Trondheim Øyelegesenter.

    – Det var til slutt to forhold som gjorde utslaget.

    Jeg synes informasjonen fra Trondheim Øyelegesenter var god i brosjyre og på nettet.  Dernest snakket jeg med flere flygerkolleger som var behandlet her. Da jeg fikk høre deres positive erfaringer bestemte jeg meg for denne klinikken.

    – Hvordan opplevde du selve inngrepet?

    – For å si det sånn: å gå rundt med harde kontaktlinser var mer ubehagelig enn laserinngrepet. Litt ubehagelig i noen sekunder mens øyet holdes i ro i vakuum, men det hele var absolutt helt smertefritt.

    Uten synshjelpemidler
    Nå ser Fallås frem til arbeidstimer i cockpit uten briller og linser. Alle flygere som gjennomfører laserkorreksjon av synet, må gjennomgå en tre måneders karantene etter behandlingen før de kan begynne å fly.

    -Slik er det, for at man skal være på den sikre siden. Jeg kunne uten problem ha fløyet allerede nå, men må nok vente i tre måneder. Dette ser i hvert fall meget lovende ut, sier Roger Fallås.

    Fallas.Roger.03

    Flygere
    Øyekirurg og daglig leder Jan Guldahl ved Trondheim Øyelegesenter synes det er hyggelig at mange flygere velger å få utført laserkorreksjonen her.

    – Etter hva jeg forstår er det stadig flere flygere som ser fordelene – bokstavelig talt – ved å være kvitt briller og linser når de flyr.

    Leave a reply →